19 Paź

Yerba Mate, kawa, czy napoje energetyczne?

Yerba mate vs kawa

Szukacie prawdziwego pobudzenia? Potrzebujecie „kopa”, który da Wam energię na cały dzień? Koniecznie wybierzcie odpowiedni sposób na zyskanie dodatkowej mocy? No właśnie – ale co właściwie oznacza „odpowiedni sposób”? Poniżej przedstawiamy zestawienie yerba mate – kawa – napoje energetyczne. Zapoznajcie się z nim i zdecydujcie, które z nich najlepiej sprawdzi się w Waszym wypadku!

Yerba mate, napoje energetyczne czy kawa? – sporne kwestie i dylematy

Każdy z nas posiada własne sposoby na pobudzenie organizmu. Niektórzy preferują poranną kawę, inni serię kilkuminutowych ćwiczeń, napoje energetyczne, lub tak jak my – porcję yerba mate. W poniższym tekście postaramy się przedstawić Wam różnice między kawą, yerbą, a napojami energetycznymi. 

Poniedziałkowy poranek. Zaspany robisz kroki w kierunku kuchni, ale już po przekroczeniu progu sypialni masz ochotę do niej wrócić… Kalendarz wypełniony zadaniami, przypomnienie w telefonie już nawołuje do działania, a z biurka krzyczą żółte karteczki, byś zabrał się za pracę natychmiast. Znasz to? W gonitwie codziennych planów i obowiązków, niemal każdy z nas potrzebuje dodatkowego pobudzenia organizmu, które szybko przywróci naszą koncentrację. Sięgamy wtedy po różne rozwiązania – te zdrowsze, smaczniejsze, łatwiejsze do przygotowania, a czasem po prostu dające najszybsze rezultaty. Myśląc o napojach, które dodadzą nam energii, przychodzą nam do głowy trzy najbardziej popularne – kawa, napoje energetyczne i oczywiście Yerba Mate. Czasem jednak nie jest to taki prosty wybór, jak by się wydawało. Porozmawiajmy o różnych aspektach, dylematach i kwestiach spornych miłośników tych trzech możliwości.

Skuteczne pobudzenie organizmu. Co ma więcej kofeiny? Kawa, Yerba Mate czy napój energetyczny?

Bardzo często poszukując sposobu na pobudzenie organizmu, rozwiązanie kojarzymy z jednym bardzo dobrze znanym nam słowem – kofeina. Zastanawiając się, co nas lepiej doładuje energią, zadajemy sobie pytanie – co ma jej więcej? Sprawa nie jest tak oczywista, bo wszystko zależy od gatunku napoju, sposobu przygotowania go, długości parzenia i oczywiście ilości wypijanego naparu. Możemy jednak mniej więcej oszacować jej ogólną zawartość, która przedstawia się następująco:

  • najwięcej kofeiny zawiera kawa,
  • na drugim miejscu plasują się napoje energetyczne,
  • yerba mate ma najniższą zawartość kofeiny spośród przedstawionych napojów

Czy to oznacza, że yerba nie gwarantuje tak skutecznego pobudzenia organizmu, jak kawa czy „energetyki”?

Jeśli mielibyśmy sugerować się zatem jej zawartością, pewnie nie sięgnęlibyśmy po Yerba Mate. Okazuje się jednak, że to właśnie ona pobudza na dłużej, gdyż energia uwalniana z liści do naszego organizmu jest stopniowo. Ważny jest także wpływ teobrominy i teofiliny, które są ważnym składnikiem yerby* (biorąc pod uwagę pobudzenie). Kawa natomiast pobudza szybko, gwałtownie, ale też jej uwalnianie się z naszego organizmu jest mocno odczuwalne – to samo tyczy się napojów energetycznych. Warto pamiętać, że nadużywanie kofeiny powoduje wiele nieprzyjemnych objawów – rozdrażnienie, zwiększenie pulsu, odwodnienie organizmu, osłabienie układu odpornościowego, podniesienie poziomu hormonów stresu i ciśnienia. W ostateczności, spożywana w dużych ilościach może prowadzić do stałego uczucia osłabienia, a nie pobudzenia, które chcieliśmy osiągnąć. Łatwo też się od niej uzależnić – tak samo jak od cukru, którego ogromne ilości posiadają napoje energetyczne. Yerba zatem bezapelacyjnie wygrywa to starcie!

yerba mate energia

Co będzie zdrowszym wyborem dla naszego organizmu?

Z tego pojedynku łatwo wykluczyć już pierwszego zawodnika – napoje energetyczne. Oprócz nawet 7 łyżeczek cukru w szklance, zawiera również różne dodatki smakowe i nadające kolor, czyli mnóstwo sztucznych substancji, podejrzewanych o bardzo zły wpływ na nasze zdrowie.
Często mówi się również, że kawa jest niezdrowa. Nie do końca jest to prawda, bo ma ona kilka dobrych właściwości dla naszego organizmu, np. zmniejsza skłonności do popadania w depresję, przyspiesza przemianę materii, poprawia krążenie krwi, obniża ryzyko zachorowania na choroby wieku podeszłego i nowotworowe. Niestety jednak często powoduje wewnętrzny niepokój, uczucie rozdrażnienia, szybsze bicie serca, zaburzenia snu, objawy niestrawności (bóle żołądka czy nudności), a także wypłukuje cenne witaminy i minerały.
Yerba Mate nie wypłukuje (tak jak kawa), lecz dostarcza magnezu, żelaza, cynku, wapnia i potasu oraz witamin z grupy B, C, A i E. Tak jak kawa przyspiesza metabolizm i proces odchudzania, ale dodatkowo opóźnia wchłanianie tłuszczu i obniża poziom złego cholesterolu. Chroni również serce i usprawnia krążenie. Posiadając działanie detoksykujące i antyoksydacyjne, chroni nas przed nowotworami. Zwiększa odporność, łagodzi objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego, dodaje sił witalnych. Pomaga na dłużej utrzymać młody wygląd, poprawiając również kondycję włosów i skóry. Jej nadmierne ilości też oczywiście mogą powodować nieprzyjemne skutki uboczne, takie jak jak zawroty głowy, duszności czy problemy z oddechem, ale to naprawdę skrajne przypadki.

Na co zatem się zdecydować?

Nie ma jednej dobrej, idealnej dla każdego odpowiedzi – każdy z nas musi sam zdecydować, na jakim działaniu najbardziej mu zależy. Warto przeanalizować zalety i wady Yerby, kawy i napojów energetycznych, by ostatecznie wybrać najlepszy dla siebie sposób na pobudzenie organizmu. Mamy jednak złotą zasadę – najważniejszy jest umiar i obserwowanie swojego ciała.

Zastanawiasz się jak zacząć przygodę z Yerba Mate? Napisz do nasz na Facebook, zadzwoń do nas lub zerknij na nasze zestawy startowe.

* źródło: http://kntz.sggw.pl/strona/dzialalnosc/projekty_zakonczone/2012/yerba.pdf