11 Maj

Jak zdać sesję egzaminacyjną? Yerba Mate nadchodzi z pomocą!

Zwykle już w połowie maja rozpoczyna się dla studentów „gorący” okres wzmożonego wysiłku umysłowego – zbliża się sesja egzaminacyjna. Trzeba przewertować setki stron notatek i książek. Jak nie usnąć nad książką i skąd wziąć siłę do nauki? Co można zrobić, aby dodać sobie energii w tym wymagającym dużego nakładu pracy czasie? Z pewnością większość sięga tradycyjnie po kawę lub popularne napoje zwane „energetykami”, których pełno w sklepach. Tymczasem warto zwrócić się ku naturze i sięgnąć po zdecydowanie skuteczniejsze i przede wszystkim zdrowe metody „pobudzenia” organizmu. Dodatkowej siły do działania polecamy zaczerpnąć z Yerba Mate.

7658254172_091a89cd3b_bPhoto credit: CollegeDegrees360 via Foter.com / CC BY-SA

Po yerbę warto sięgnąć w trakcie wzmożonego wysiłku zarówno fizycznego, jak i umysłowego przede wszystkim dlatego, że „pobudza” organizm, czyli niweluje uczucie zmęczenia i dodaje energii. Te tajemniczo brzmiące hasła mają swoje uzasadnienie w składzie chemicznym ostrokrzewu paragwajskiego – suszu,  z którego przygotowywany jest napar, zwany popularnie yerbą.

Szerokie spektrum właściwości Yerba Mate jest od wieków doceniane w kulturze południowoamerykańskiej. Na szczęście Polacy także coraz chętniej sięgają po yerbę, traktując ją jako alternatywę dla kawy i nazywają „zielonym złotem” Ameryki Południowej. Bywa tak wysoko ceniona z uwagi na unikalny skład witamin (A, E, C, B1, B2, B6, B9), mikro i makroelementów (m.in. potas, magnez, mangan, krzem) i alkaloidów purynowych (teobromina, teofilina, kofeina), które odpowiadają za powszechnie pożądane uczucie „stawiania na nogi”, gdy brakuje nam siły. Ponadto utarło się stwierdzenie, że yerba również „rozjaśnia umysł”. Badania naukowe zaś określają to zjawisko mianem poprawy koncentracji, dzięki czemu lepiej przyswajamy wiedzę, szybciej podejmujemy decyzje i mamy więcej pomysłów. To niewątpliwie dodatkowy atut spożywania tego naparu w trakcie sesji egzaminacyjnej.

2875317-yerba-mate-herbata-643-482

Jak przygotować yerbę?

  • Wsypujemy susz do tykwy lub naczynia ceramicznego w takiej ilości, aby sięgał około 1/3 wysokości.
  • Przechylamy naczynie, aby susz znalazł się po jednej stronie, a następnie wkładamy bombillę, która powinna dotykać końcem dna naczynia (nie suszu).
  • Zalewamy ostrokrzew paragwajski zimną wodą i zostawiamy na 2-3 minuty aż susz wchłonie ciecz.
  • W tak zwanym międzyczasie przygotowujemy termos, do którego wlewamy  wodę o  temperaturze ok. 80°C (mniej więcej 3-4 minuty po zagotowaniu) – to optymalna temperatura do zaparzania yerby (woda o stałej temperaturze w termosie przydaje się do wielokrotnego zaparzania suszu).
  • Gdy Yerba Mate wsiąknie zimną wodę, zalewamy ją po raz drugi, tym razem ciepłą wodą z termosu (nie mieszamy).
  • Należy odczekać około 10 minut i można zacząć delektować się yerbą. Kiedy napar straci swój smak, można przesunąć „kopczyk” na drugą stronę naczynia i ponownie zalać wodą z termosu. Tę czynność powtarzamy do momentu, kiedy napar nie straci swego charakterystycznego, intensywnego aromatu lub my stracimy ochotę na kolejny łyk tego wyjątkowego naparu. 😉

Yerba Mate

Oprócz pożądanego, doraźnego działania yerby – pogromcy zmęczenia – warto spożywać ten napój regularnie z uwagi na korzystny wpływ na cały organizm. Dietetycy zgodnie potwierdzają, że Yerba Mate wspomaga układ trawienia, reguluje przemianę materii, poprawia krążenie, pozytywnie wpływa na pracę nerek, a nawet pomaga oczyścić organizm z toksyn. To najczęściej powielane opinie na temat właściwości ostrokrzewu paragwajskiego. Wymienione korzyści z pewnością poprawią kondycję organizmu, który będzie potrzebował wsparcia i zastrzyku energii podczas sesji egzaminacyjnej.

Jeśli dopiero zaczynacie swoją przygodę z Yerba Mate, to warto przeczytać  kilka porad dla początkujących „yerbowiczów”. 🙂